شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

حوزه هنری و سیاست‌های سینمایی؛

سیدزاده: مدیران سینمایی حوزه هنری باید بر مبنای اندیشه امام و اخلاقگرایی فیلم تولید کنند

سیدسعید سیدزاده

سیدسعید سیدزاده؛ معاون اسبق سینمایی حوزه هنری، گفت: مدیران سینمایی حوزه هنری باید بر مبنای اندیشه امام و اخلاقگرایی فیلم تولید کنند.

سیدسعید سیدزاده؛ معاون اسبق سینمایی حوزه هنری درباره وظیفه حوزه هنری در قبال اعمال سیاست های تولید سینمایی حوزه، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، گفت: مدیر در حوزه هنری براساس بینشی که دارد عمل می کند و می داند که باید براساس اندیشه های امام و رویکر اخلاقی فیلم بسازد. حال یک مدیر اگر از انقلاب و اندیشه های رهبری شناخت نداشته باشد طبیعی است که آثار وی از بحث امام و انقلاب و حتی اخلاق گرایی فاصله می گیرد.
 

وی در مورد سیاست جزء به جزء حوزه هنری برای معاونت سینمایی آن توضیح داد: سیاست حوزه هنری بصیرت مدیر از جریانات روز، مباحث مطرح شده در جامعه و اندیشه های ولایت است. حوزه هنری در بحث سیاست گذاری سینمایی حداقل در زمانی که من بودم وارد جزئیات نمی شد. خط کلی که حوزه هنری برای مدیر سینمایی آن تعریف می کند اخلاق مداری و اخلاق گرایی است و مدیر نسبت به درک خود با این مسائل رو به رو می شود و این مباحث را تعریفی سینمایی و کاربردی برای سینما می کند. این مسایل حالا چگونگی وارد کردن این موضعات برمی گردد به آدمی‌هایی که بر صندلی مدیریت نشسته اند، اندیشه ها و آبشخور فکری آن ها که از کجا و چگونه استفاده فکری می کنند.

 

سیدزاده اظهار داشت: خب زمانی شما این سیاست ها را متفاوت از هم و حتی در تضاد هم می بینید اما این تضاد ربطی به سیاست گذاری حوزه هنری نمی شود یا اینکه نگاهی که حوزه هنری دارد بلکه کج فهمی این مدیر از سیاست هاست.

 

این تهیه کننده در ادامه گفت: مبنای کار مدیرانی که بر صندلی مدیریت در حوزه هنری باید پیرو ولایت و رهبری باشد. اندیشه ها، صحبت ها و بیاناتی که امام می فرمایند برای بخش سینمایی حوزه هنری دستور کاری قرار می گیرد تا برای هنرمند بازگشایی و تعریف شود و در نهایت از آن یک اثر سینمایی به مخاطب عرض شود.

 

وی گفت: مدیران حوزه هنری اساس کار خود را بر دیدگاه امام می گذارند و این امر بدان معنا نیست که از دفتر رهبری برای مدیران سینمایی حوزه هنری سیاست تعیین شود و آنها عمل کننده باشند. بلکه مدیران با دیدگاه های خود و برداشت های شخصی وارد جزئیات می شوند و با مشورت با هنرمندان آن را برای سینما قالب می دهند.

 

وی ادامه داد: زمانی که در سال ۸۳ من در حوزه هنری بودم براساس خاستگاه و سیاست های حوزه هنری که مشخص است فعالیت می کردیم و این سیاست ها براساس گفته و کلام رهبر انقلاب است که در تولید فیلم تاثیر می گذاشت و موثر بود.

 

تهیه کننده فیلم «پنالتی» درباره فعالیت خود درحوزه هنری گفت: مجموعه سینمایی حوزه هنری وظیفه اش تاثیر مثبت گذاشتن در جامعه است، نگاه کردن به انسانیت، ارزش ها و مباحث اخلاقی است و از طرفی تمامی تولیدات باید بتواند با مخاطب جامعه ارتباط برقرار کند. حوزه هنری برای اخلاق فیلم می سازد. تولیدات هم اینگونه اتفاق می افتد که نهاد رهبری یک مسئله ای را اعلام کند و آز روی ان فیلمی ساخته شود.

 

سیدزاده در ادامه با اشاره به اینکه مدیر خود با شناختی که دارد در مسیر کنار هم قرار دادن نظرات رهبری و سینما وارد می شود اظهار داشت: مبنای هر کدام از فیلم های «شب به خیر فرمانده» و یا «خیلی دور خیلی نزدیک» سخنان امام بود همه هم خدارو شکر راضی بودند. خب در نهایت مدیر است که براساس شناختی که دارد وارد عرصه سیاست گذاری می شود. به هر حال سیاست حوزه هنری برای مدیر مشخص است و مهوریت و جزئیات خاصی ندارد.

 

وی در مورد اینکه حوزه در تولید فیلم های سینمایی رسالت حمایتی دارد یا تولید اظهار داشت: هیچ وقت این بحث مطرح نبوده ما براساس اینکه هنرمند انقلابی تربیت کنیم پیش می رویم گاهی لازم است فقط در جایی حمایت کنیم گاهی لازم است کل هزینه را بدهیم این در اختیار مدیر است و مرزی برای مدیر حالا تا زمانیکه من بودم تعیین نشده بود.

 

سیدزاده در رابطه با اینکه چه معیاری برای کنترل برداشت های مدیران سینمایی حوزه هنری وجود دارد خاطر نشان کرد: هنرمندان علمایی هستند که مدیر را در این زمینه کنترل می کنند. همین امر هم راه مدیران را در حوزه هنری تصحیح می کند به هر حال همه افرادی که وارد حوزه هنری می شوند از انقلاب بوده اند.

 

 

نظرات

  • بهمن ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ - ۲۳:۳۸
    0 0
    به این آقای پیرو امام بفرمایید : بلعیدن پول عوامل فیلم بر اساس پیروی از چه کسی است ؟آقای انقلابی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.